lördag 21 mars 2009

Skapa en karaktär: Framtid

Så, du har din karaktär och tycker dig känna honom eller henne rätt väl. Saker och ting funkar bra, måhända blir det kanske lite enahanda och trist. Du vet kanske inte riktigt vad du ska göra med din karaktär. Något saknas. Vad sägs om en framtid?
Framtiden är det stora okända intet som får oss att sträva. Framtiden är en drivkraft, vare sig vi ser fram emot den eller inte, och ibland hinner framtiden bli gårdag utan att vi märker det. Om man inte ser en framtid, kan man inte sträva efter den - man utvecklas inte, rör sig inte framåt. För vissa handlar framtiden om livet om tio eller fyrtio år, för andra om nästa löning eller kanske nästa timme. Det beror på var i livet man befinner sig, hur man är som person och många andra aspekter. Men utan en framtid kommer din karaktär inte att komma någonstans.
Vilka förutsättningar har vi då för att kunna bilda oss en vision av framtiden?
  • Drömmar
    Vad hoppas karaktären ska hända eller inträffa? Frågorna "vad ska du bli när du blir stor?" och "vad skulle du göra om du vann 5 miljoner?" är inte så dumma att ha i det här läget. Kanske drömmer din karaktär om att bli ishockeyproffs eller att starta sitt eget bageri, kanske handlar det om att få rå sig själv, eller bilda familj. Hur ska karaktären bära sig åt för att nå dessa drömmar, och vad händer om drömmen går i kras?
  • Mål
    En målsättning skiljer sig från en dröm på det viset att man bestämt sig för att sträva efter den. Man tillgriper vissa mått och steg för att närma sig målet, och är inställd på vinst. Vinsten behöver inte alltid vara det som i allmänhetens ögon är det finaste priset - vinsten är det som karaktären siktat in sig på. Vill karaktären därför placera sig trea i ett maratonlopp, och lyckas med det, så har han/hon därför lyckats i sin målsättning, även om han/hon i allmänhetens ögon "bara" kom trea. Vilka mål i livet har din karaktär? Bli befodrad, lyckas flirta med den där snygga tjejen i grannlägenheten eller lära sig sticka?
  • Önskningar
    En önskan kan vara såväl en lång- som en kortsiktig förhoppning om att något ska eller inte ska inträffa, och de kan handla om saker av olika grad. Vissa önskningar kretsar kring lediga parkeringsplatser eller att polisen inte ska få fast en för fortkörning just nu för man har ju så bråttom. Önskningar är sådant man inte styr över själv till någon särskilt stor del. Önskar man vinna högsta vinsten på lotto så underlättar det ju att spela lotto, men det är ändå fler saker som spelar in än bara den egna viljan, varför en önskning varken är en dröm eller en målsättning.
  • Spådom
    Det här en punkt som inte gäller alla karaktärer, men något som kan vara värt att tänka på, i alla fall för den som ägnar sig åt fantasy, sci-fi eller spelar en miljö där barn får en profetia. Det kan också handla om numerologi, stjärnskådning, eller andra liknande förutsägelser. Kan tillföra en extra nyans till det spektrum av färger som utgör din karaktär, var bara aktsam när det gäller detaljrikedomen - ju längre tid som passerar mellan karaktärens början och spådomens uppfyllelse, desto svårare kan det vara att få saker och ting att bli precis som man planerade dem. Dessutom brukar ju siare vara lite diffusa, inte sant?
Exempel: Hotaru har som mål att bli lärare, och utbildar sig just nu till det yrket. Emellertid drömmer han om att kunna slå sig fri från sina föräldrar och flytta tillbaka till sitt hemland, Japan, som han saknar ofantligt mycket, och för det krävs det pengar. Därför sparar Hotaru varje månad en summa pengar i ett halvriskkonto via banken. Om börsen skulle falla, så försvinner hälften av hans pengar, plus den eventuella vinsten, och han oroar sig ständigt för börsfall. Vad Hotaru inte vet är att han som liten blev förutspådd stora rikedomar, förutsatt att han gav sig ut på en stor resa utan desamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar