torsdag 5 mars 2009

Skapa en karaktär: Introduktion

I skapandet av en karaktär finns det mycket att tänka på. Jag utger mig verkligen inte för att vara någon slags expert, utan det här är hur jag ser på saken, och vilka metoder jag själv använder mig av. Saker kan försvinna och tillkomma med tiden, och då världen ständigt är i förändring så är även skapandet det.
Men, låtom oss börja med karaktärer, som sagt.

En karaktär är en person i din berättelse.
Det kan vara huvudpersonen, en andra huvudperson, en bikaraktär eller bara en statist - någon som finns med, inte gör mycket väsen av sig men ändå har en viktig uppgift att fylla. Oavsett vilken typ av karaktär du skapar, finns det en del saker som kan vara bra att tänka på, olika karaktärsdrag som man kan använda sig av för att skapa en helt ny person, en karaktär med mycket djup som är intressant att läsa om.
Här är några riktlinjer, med nyckelord.

  • Namn: för-, efter- och eventuella mellannamn, vad de betyder samt ursprung
  • Fysiskt utseende: längd, vikt, kroppsbyggnad, hår, ögon, ansiktsform, eventuella ärr och födelsemärken, fysisk form.
  • Materiellt utseende: Klädstil, skor, smycken, piercings, tatueringar, tillbehör
  • Identitet: Ursprung, etnicitet, kön, könsidentitet, sexuell läggning, värderingar, fördomar, rädslor, relationer, vanor/ovanor
  • Bakgrund: Familj, händelser, skola, jobb
  • Personlighet: Karaktärsdrag
  • Intressen: Fritidssysselsättning/hobby
  • Framtid: Drömmar, mål, önskningar

Vad jag har märkt i skapandet av mina karaktärer, så finns det ingen karaktär som är komplett från början. En karaktär bör heller aldrig bli komplett, eftersom den kommer att förändras ju mer du använder den. Han/hon kommer att möta nya problem, gamla ovänner, lära sig vissa saker och glömma andra. Precis som vem som helst i din omgivning.
Ett tips är att aldrig, aldrig, skapa en karaktär som du inte har fått inspiration för. Med detta menar jag att en ny karaktär bör komma ur en idé eller en tanke, för då skapas den också med känsla. Att tillverka nya karaktärer som om de vore något massproducerbart, leder knappast till något gott. Vad ska du med femtio högalver till, om du inte vet vad de ska användas till?
Vissa menar att man bör börja med namnet, andra säger absolut nej till det. Vad du börjar med i skapandet av en karaktär, bör enligt mig vara det som först fick dig att skapa karaktären. Låt den specifika idén eller det behovet, vara din utgångspunkt. Om du exempelvis ska skriva en deckarhistoria och måste ha en polis, som ska ha en relativt stor roll i berättelsen - utgå då från att "Den här karaktären är en polis". Utifrån det kan du spåna om utseende, egenheter, vilken bil han/hon kör och så vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar